tirsdag 1. desember 2009

5 kategorier

Vi har nå den siste måneden hatt enda en foto-oppgave som vi hadde tidligere i høst. På alle bildene har jeg brukt speilreflekskameraet Canon EOS. Alle bildene blir lagt ut to ganger, det lille øverst er orginalen og det litt større under er det ferdige fotografiet. Det var fem kategorier, og skulle levere ti bilder.

Her er kategoriene:

- lys
- svart/hvitt
- vær
- hender
- valgfritt tema


Mine topp 10: 

Lys

Tunnel





Tanken bak dette bildet var egentlig at jeg skulle vise at undergangstunnelen var malt hvit, siden planen egentlig var å ta bilde av graffittien her. Det jeg synes er spennende med bildet er den store kontrasten mellom det klare lyset utenfor og den mørke skyggen inni tunnelen. Bildet trekker oppmerksomheten mot et punkt.

Lykt i tre





Dette bildet tok jeg på bryggen i Sandnes. Der hang det søte, små lykter i trærne. Jeg likte at det så ut som treet lyste svakt. Det er stor kontrast mellom himmelen og treet. Det gylne snitt går også igjen flere ganger. Vi ser det blandt annet loddrett ved den mørke trestammen, og horisontalt ved det to tydeligste grenene. Jeg har redigert bildet om fra det orginale og blåe bildet, til et mer "antikk" bilde. Dette synes jeg passer bedre til lykten og stemningen. Fotoet ble kosligere. Jeg har altså lært at et bilde kan se nokså anderledes ut, enn det det gjør opprinnelig.

Svart/hvitt

Mot himmelen





Dette bildet falt jeg for med en gang. Jeg var ute for å ta bilder, og så opp mot himmelen. Da så jeg den store kontrasten mellom himmelen og trærne. Den lyseblå himmelen så hvit ut i forhold til de mørke trærne i forgrunnen. Jeg har redigert bildet litt for å forsterke dette. Bildet ser litt grafisk ut. Det er ikke så mye spenning i komposisjonen, men likevel så synes jeg det fungerer.

Vannsprut






Dette bildet tok jeg av den nye skolen, Vågen vg, i Sandnes sentrum. Akkurat nå ser det ut som en byggeplass. Bildet er tatt i froskeperspektiv, og jeg stod nesten under spruten for å få et bra bilde. Jeg hadde kort lukkertid, for å fryse vannets bevegelse. Bildet ble tatt om kvelden, og det ble derfor blått. Jeg har redigert det med å beskjære det og endre fargene til svart/hvitt.

Maria






Jeg tok dette bildet av Maria når vi var på piknik. Hun er lysere enn resten av bildet, og bakgrunnen er spennende på grunn av den diagonale linjen.

Vær

Oversvømmelse





I forrige uke var det mye regn, og jeg gikk derfor en tur i Sandved-parken. Her var det oversvømt over alt. Deler av stien, bruer og gressplener var under vann. Dette bildet illustrerer at vannet går langt over vanlige elvebredder. Trestammene står midt i elven. Jeg fant et utsnitt av bildet, og er veldig fornøyd med det. Komposisjonen er spennende, elven bruser og trærne er ulike. Likevel er bildet i balanse.

Ut en tur (valgfri tema)

Sopp på tre





Dette bildet er tatt i Sandvedparken, akkurat som mange andre av bildene mine. Trestammen står i det gylne snitt, men på grunn av den fargerike bakgrunnen er bildet balansert. Fokuset er soppen på treet, som har lagt seg i fem etasjer. Fargene er vakre sammen, det er komplimentærfargene grønn og rød.

Blomst





Dette var den siste blomsten i hagen vår i år. Blomsten og det ene bladet er klart, mens bakgrunnen er tåkete. Det er altså liten dybdeskarphet. Jeg har svekket fargene på rosen. Fargene rød og grønn er vakre sammen.

Strømboks





Dette bare likte jeg. Det var ingen spesiell idé bak bildet. Strømboksen er litt røff, og tallene fanger oppmerksomheten.

Sykkelsete







Dette er sykkelsetet til den nye sykkelen min. Fargene er klare, og det er stor kontrast mellom materialene.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar