torsdag 3. desember 2009

Sjablong

Vi har tidligere i høst jobbet litt med sjablongtrykk på tekstil. Jeg valgte å lage en fiolett sommerfugl på en babybody. Her er en link til hvordan man lager trykk på tekstil. Illustrasjonsbildene er litt dårlige, og det er fordi de fleste er tatt med Photo Booth. Planen bak sjablongen var egentlig at jeg skulle lage noe jeg kunne bruke på russebuksen min. Først tenkte jeg å lage en ku, men siden jeg hadde mer lyst å ha en sommerfugl på russenbuksen, lagde jeg det i stede. Jeg tegnet noen raske skisser, og fant fort ut hvordan den skulle se ut. Sommerfuglen er veldig enkel, nesten symetrisk og stilisert.



Plantrykk (flatetrykk) er en grafisk trykkemetode for å fremstille bilder. Bildet trykkes fra en plate, der de partiene som trykkes ligger i samme plan, som de partiene som ikke trykkes. Det er ingen forhøyningen eller fordypninger i trykket, slik som det er ved høytrykk eller dyptrykk. Litografi, overføringslitografi, offset, monotrykk og stensil er ulike teknikker innen plantrykk. Stensil skiller seg ut fra de andre, fordi det ikke er en trykkplate, men bare en duk, en papplate eller liknende med et hull i. Det er en form for denne teknikken jeg har brukt, altså sjablong. Da maler eller sprayer vi i hullet til sjablongen, i stede for å trykke. Sjablong er en enkel trykkemetode, og man kan bruke en sjablong flere ganger. Til å lage sjablong kan man bruke sjablongplast, kartong, kontaktpapir eller stensilpapir. Av og til kan det være nødvendig med flere sjablonger til et motiv. Detter er for eksempel hvis man skal bruke ulike farger.

Logan Hicks er en verdenskjent street art-kunstner som bruker sjablongtrykk. Her er en inspirerende video som viser hvordan han arbeidet da han lagde et stort sjablongtrykk på en vegg i anledning utstillingen Nuart i Stavanger. Denne utstillingen var jeg på for noen måneder siden, og jeg ble veldig imponert. Annen kjente sjablongkunstnere er Blek le Rat, Banksy og Nick Walker.

Jeg likte godt å jobbe med sjablongtrykk, det var kjekt! Siden jeg var syk når vi jobbet med det på skolen, fikk jeg ikke lagt på flere lag med trykk med ulike farger, men jeg er fornøyd. Jeg lærte at det kreves tålmodighet og nøyaktighet når man skal skjære ut en sjablong, selv de enkleste tar tid. Jeg tror også at jeg hadde sjablongmønsteret mitt feil vei når jeg malte i hullene. Den plastikliknende utsiden av melkekartongen jeg brukte som sjablongform, gjorde at malingen skled litt ut. Jeg hadde nok lagt sjablongen andre veien om jeg hadde prøvd på nytt. Men det er jo som det heter, man lærer mens man jobber. Jeg tror det hadde vært gøy å jobbe med sjablongtrykk på lerret!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar