tirsdag 11. mai 2010

Helsinki10



Her om dagen var klassen på en finsk fotoutstilling ved Rogaland Kunstmuseum. Utstillingen het Helsinki10, og det ble vist fotografi og video fra "The Helsinki School" i Helsinki, Finnland. Det er ti kunstnere som har fått arbeidene sine utstilt, og det er Elina Brotherus, Ilkka Halso, Tiina Itkonen, Aino Kannisto, Hannu Karjalainen, Kalle Kataila, Pertti Kekarainen, Ola Kolehmainen, Anni Leppälä og Susanna Majuri.


Dette var det første fotografiet vi så da vi kom inn. Det er sammensatt av to fotografier av samme bygg, ja, for det er en bygning. Jeg synes det er stilig, og jeg elsker det klare fargene. Ser man godt etter kan man se en liten fugl som sitter på den nederste, vannrette linjen.


Alle fotograferte ivrig.


Dette er min personlige favoritt. Jeg liker fargene og linjene, og den spennende komposisjonen.


De aller fleste fotografiene var utstilt på den måten av det var montert på plater som hadde reflekterende flater.


Denne kunstneren har brukt maling som effekt. Det ble stilig, men likevel falt jeg ikke helt for disse fotografiene. Jeg synes den grå bakgrunnen "ødelegger" litt for motivene.


Dette synes jeg er ganske stilig. Kunstneren har tatt bildet i et basseng. Isbjørnen er på et fotografi som har blitt lagt i bunnen av bassenget, mens kvinnen er en modell i bassenget. Dette bildet liker jeg godt!

En liten faktadel
Helt til slutt fikk vi et oppdrag om å skrive om tre ulike kategorier innen foto, nemlig foto som dokumentasjon, kunstuttrykk og repotasje.

Foto som dokumentasjon
Når man skal dokumentere en prosess eller hendelse kan det være greit med noen illustrerende foto.

Her dokumenterer jeg arbeidsprosessen min da jeg arbeidet med koldnål.

Foto som kunstuttrykk
Foto som kunstuttrykk et et fotografi som ikke har noen annen mening enn å være kunst.


Repotasjefoto
Repotasjefoto dokumenterer en hendelse, og blir ofte brukt blant annet i aviser eller på nettet. Fotografiet forteller oss noe om saken det illustrerer.


Dette fotografiet kan illustrere en repotasje om et reisemål i Italia.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar