tirsdag 11. mai 2010

Oppsummering

Nå er skoleåret snart over, og det er nå på tide med en liten oppsummering om hvordan året med faget trykk og foto har gått.

Foto
Da jeg begynte med faget "trykk og foto" i høst, hadde jeg knapt brukt et speilreflekskamera. Selv synes jeg utviklingen har vært enorm. Jeg har lært å se detaljer bedre, og å legge merke til gode motiver. Det er viktig å ta sjanser, og komposisjonen i fotografiet er viktig. Vi har stadig hatt nye og varierte oppgaver, som paraply-oppgaven i begynnelse til bruk av fotostudio og reflektor. Vi har også gjennom hele året fått ulike kategorier å fotografere rundt. Dette har gjort at jeg har fotografert hjemme underveis. Jeg har lært å bruke et speilreflekskamera, og om hvordan det fungerer. Jeg har også lært å bruke redigeringsprogrammet iPhoto og noen triks i Photoshop.


Trykk
Selv om det meste av fokuset har vært på foto, har vi også jobbet en god del med trykk. Jeg har lært å trykke med sjablong, lino-trykk og trykk med koldnål. Det har vært kjekkere enn jeg trodde ved begynnelsen av skoleåret. Trykk kan være veldig tidskrevende, og det er nok dette som er den største utfordringen, siden jeg følte vi ikke fikk nok tid. Dette gjaldt særlig da vi brukte koldnål-teknikken, som jeg likte spesielt godt. Likevel må jeg si at jeg liker fotodelen bedre.


Blogg
Blogg er helt genialt i forhold til fotofaget. Det er lettvindt, og med det mener jeg at bloggen gjør innleveringsarbeidet enkelt og ryddig. Bloggen samler alt på et sted, og det legges i rekkefølge etter dato. Dette gjør at man lett kan gå tilbake å se på det man tidligere har lært. Det er også kjekt at når man jobber såpass mye med et fag, at andre kan gå inn på bloggen å se arbeidet. Dessuten kan man også besøke bloggene til de andre i klassen, og se og kommentere deres arbeider. Det er kjekt! Blogg er for det meste bare positivt, men (alt har jo et men) det er ikke like gøy å legge ut arbeider som jeg ikke er fornøyd med. Bloggen er jo åpen for alle, og alt jeg gjør i løpet av året blir jo lagt ut. Jeg hadde ikke jobbet med blogg før dette skoleåret, men kom fort inn i det. Det betyr altså at alt jeg kan om blogg har jeg lært dette året. Bloggingen har vært en positive opplevelse!

Arbeidsmetoder
Jeg må virkelig si at jeg er fornøyd med arbeidsmetodene som har blitt brukt i løpet av året. Vi har hatt induviduelle oppgaver, gruppeoppgaver, besøkt relevante utstillinger, fått besøk av fotografer/fagfolk, vært på fototurer osv. Vi har hatt varierte oppgaver, og timene har alltid være godt planlagt. Vi har jobbet med internett (blogg, wiki, facebook), og ulike programmer på macen, som Photoshop og InDesign.


Det har vært spennende og veldig lærerikt fag, faktisk det kjekkeste i år! Jeg har virkelig kost meg med å fotografere, og faget har påvirket meg angående valget om hva jeg skal gjøre til høsten. Nå har jeg faktiskt endt opp med på gå på Hedmarkstoppen Folkehøyskole på linjen "Kreativ" hvor foto har en stor del. Takk for et utrolig lærerikt år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar